Zdeněk Dvořák není ve světě affiliate žádným nováčkem. Protože právě startuje provizní program pro e-shop Alkohol.cz, zeptali jsme se ho na jeho plány.
Jak dlouho je e-shop Alkohol.cz na světě a jak se mu v poslední době daří?
Alkohol.cz v této podobě byl spuštěn 17. 11. 2014, v tento den jsme přijali první objednávky. Tržby, vyjádřeny v procentech, rostou v dvouciferných číslech. Chceme být jedničkou v prodeji nápojů v ČR.
Proč jste se rozhodli pro affiliate program? Máte už nějaké zkušenosti s affiliate programem?
Affiliate se u nás už docela slušně etabloval, existuje tu velká skupina lidí, která umí oslovit lidi na internetu. A my chceme vytěžit každou příležitost, která se nabízí.
Zkušenosti s affiliate marketingem už nějaké jsou, ale souhrou různých faktorů se to moc nevydařilo. Teď do toho jdeme znovu a určitě lépe, i díky novému Affilboxu.
Jaké provize chcete partnerům nabídnout?
Čekali jsme právě na Affilbox Pro, abychom mohli řešit provize podle kategorie prodaného zboží. Sice to šlo pomocí programátorského zásahu už dříve, ale v době přípravy programu už byla Pro verze blízko, takže jsme na ni počkali.
K těm výším – nedává smysl mít jednu odměnu na vše. Snažili jsme se je tedy nastavit podle toho, co nám umožňují marže na různých produktech. Takže začínáme na 2 % za alkohol testery a dostáváme se k 6 % na koňacích nebo rumech a 7 % třeba u vín. Kompletní přehled je tady.
Jsou nějaké speciální bonusy pro ty nejšikovnější partnery? (Nabízí se naturálie 🙂
Zatím je to ve stádiu úvah, určitě půjdeme cestou extra motivace pro top hráče. Naturálie jsou určitě fajn, ale je to spíš zpestření. Na splátku hypotéky to nikomu nepřispěje:)
Je nějaký typ partnerů, nebo propagace, kterou rozhodně odmítáte?
Rozhodli jsme se nepracovat s kuponovými weby a hodně přísně se budeme dívat na e-mailing nebo přesměrování domén. Zákaz platí i pro používání brandu v PPC, i na to máme v Česku specialisty.
Hlídat budu určitě i práci s prodejními argumenty, z minulosti mám zkušenosti s uváděním nepravdivých informací na webech některých partnerů.
Je naopak nějaká forma propagace, kterou uvítáte ze všeho nejvíc?
Cokoliv, co nebude proti pravidlům a bude posílat konverzní návštěvnost uvítáme. Napište mi:)
Někomu bude fungovat bannerová reklama nebo pop-up v obsahovém webu. Prostor vidím i na Facebooku, který má sice nějaká omezení, ale dá se s nimi pracovat.
A když už jsme připravili i XML feedy, uvítám i šikovné katalogisty.
Spíše bych chtěl ukázat, že i témat, která se dají spojit s alkoholem, je docela hodně a nemusí být na první pohled vidět. Ale třeba na svatbě se dobré pití hodí (ke konzumaci nebo jako dar), pracují s ním i kuchaři a při doporučení barové skříňky, tedy nábytku, se dá doporučit i dobré pití.
Pro správu provizního programu jste si vybrali AffilBox, konkrétně variantu AffilBox PRO, proč jste zvolili právě tu?
Už jsem to uvedl výše. Affilbox je u nás zavedený, partneři se v něm orientují a znají jeho silná a slabší místa. Verze PRO je za mě fajn posun.
Jaké máte cíle a vize v provizním programu, jsou vaše ambice velké?
Prodej alkoholu u nás v affiliate moc tradici nemá. Mým cílem je tuto niku rozpumpovat a přitáhnout do ní partnery. Kde jinde, než v Česku, které je svým pozitivním přístupem k alkoholu proslulé, by měl provizní program s alkoholem fungovat?
Je něco, v čem se chcete odlišit od ostatních provizních programů?
V segmentu je konkurentů minimum, takže se budu spíše přetahovat o čas a prostor u partnerů s ostatními nikami. Začali jsme tím, že jsme připravili hodně XML feedů i vizuálních propagačních prvků.
Myslím, že některé populární segmenty jsou už nyní slušně natlakované a pro některé partnery tak nastává čas zkusit něco nového.
Pokud je někdo v provizních programech nováčkem, pomůžete mu v začátcích?
Poskytovat rady se mi osvědčilo i u předchozího programu, který jsem spravoval, takže v tom hodlám pokračovat.
Proč si myslíte, že affil s alkoholem může být zajímavý? Jaká je v ČR velikost a rozložení trhu?
Jde o sortiment, který se nakupuje často a opakovaně. Alkohol jako dárek má u nás tradici, když nevíte, co dát, lahvinka to vyřeší skoro vždy:) Určitě je tu i skupina lidí, která ocení a nebojí se zaplatit za něco opravdu kvalitního. Existuje dost webů, které se okolo alkoholu nějakým způsobem točí a na první pohled by vás třeba nenapadlo, že je tam prostor. Já ho ale vidím a věřím, že se tam dostaneme.
Trh v číslech se nejlépe popisuje ve spotřebě na osobu:
- 6,5 l 40% alkoholu
- 150 l piva
- 21,5 l vína
Polovinu veškeré spotřeby u nás dělá pivo, druhou polovinu si mezi sebe dělí lihoviny (26 %] a víno 24 %).
U lihovin je zajímavé, že klesá objem, ale roste tržba. Z toho je jasně vidět příklon ke kvalitnějším značkám a produktům.
Zdendo, jste už ostřílený affiliate manažer a vybudoval jste velmi úspěšný program pro MT-Nábytek. Jaké to je začínat opět znovu?
Já jsem ten typ člověka, kterého baví začínat nové věci, takže touto optikou je to fajn. Samozřejmě mě trápí, jak MT Nábytek dopadl a jak utnul podporu směrem k partnerům. Firma bohužel s ohlášením insolvence přestala úplně komunikovat i s externími spolupracovníky, kam jsem patřil i já.
Alkohol.cz je pro výzva, protože to zatím není populární segment v provizním marketingu. Jde ale o vyladěný e-shop s dobrými produkty, které se prodávají opakovaně. A na tom se dá stavět.
Myslíte si, že díky zkušenostem to nyní půjde rychleji?
Úvodní příprava zabere vždy nějaký čas, ale Alkohol.cz poskytuje skvělou podporu a proletěli jsme to docela rychle.
Rozhodně ocením kontakty, které už mám. Ale hledání příležitostí a komunikace s lidmi za weby je časově stejně náročné, ať to děláte poprvé nebo podesáté. V tomto se toho dá automatizovat jen málo. Nějaké úspory, jako třeba strojové hledání kontaktních e-mailů na webech, najít ale umím.
Čeho se chcete vyvarovat, co víte, že nefungovalo?
Teď znám mnohem víc fíglů těch partnerů, co nechtějí jet právě podle pravidel, takže v tom budu pozornější.
Oproti minulosti jsem hned ze začátku prosadil plnou automatizaci tam, kde to jde, takže třeba o schvalování a zamítání konverzí se stará API podle definovaných pravidel.
Mám za sebou i smutnou zkušenost s pozdními platbami partnerům, takže jedna z mých podmínek pro správu Alkohol.cz byla, že platby se zásadně nesmějí zpožďovat.
Na co si naopak nyní dáte pozor, nebo tomu budete věnovat větší pozornost?
Protože začínáme z nuly, budu se více zaměřovat na akvizici a probuzení těch, co se registrují, ale pak moc aktivní nejsou.
Moc děkujeme Zdeňkovi Dvořákovi za jeho čas a zajímavé odpovědi a přejeme spoustu výkonných partnerů!